Monday, December 27, 2004

De advertentiemarkt is onderwerp van twee (schijnbaar) tegengestelde strategieen: Google vs. John de Mol. Ofwel: core-business vs. zoeken naar een houdbaar business model in de mediawereld.

1. In een Wall Street Journal artikel (abonnement vereist) over gratis content op internet, wordt gezegd: "The first thing Google does after each and every one of its acquisitions is turn a fee service off and make it free". Google's core business is immers het plaatsan van advertenties bij zoekresultaten. Google creeert steeds meer 'inventory' via acquisities om haar klanten (adverteerders) meer mogelijkheden te beiden om te adverteren (meer plaatsen, beter gericht).

2. John de Mol wil schijnbaar een nieuw mediaimperium opbouwen. Hij huurt zendtijdtijd op Nickelodeon (van MTV Networks, onderdeel van Viacom) en wil dit vullen met o.a. voetbal, mogelijk ook Formule 1, reality tv, spelletjes, amusement, drama, comedy. Maar hij wil af van het advertentiemodel en mikt tevens op abonnee-inkomsten. Alleen teren op reclame-inkomsten is volgens De Mol 'ongezond'.


No comments: