Sunday, April 24, 2005

Internet in kaart: push versus pull

Tijdschrift Safe komt in het nieuwe nummer met een overzicht van nuttige web sites. Een aardige offline poging om de online wereld onder controle te krijgen. Maar er zijn betere manieren.
Behalve zelf informatie ophalen (pull: URL's intoetsen (proberen) en zoekmachines gebruiken) kun je informatie naar je toe laten komen (push).

  • Alerts (zoals Google Alert) en newsletters leveren met vaste regelmaat links naar pagina's. Bezorging via email.
  • Terzijde: ook email kan gepusht worden, met name naar mobiele telefoons. De BlackBerry van RIM is het bekendste voorbeeld. Vodafone komt met een eigen service.
  • Rojo, Slashdot (betaalde dienst) en Boing Boing leveren eveneens interessante links op.
  • En zo komen we bij de personaliseerbare nieuwsdienst van Google, Google News (nog in beta), vergelijkbaar met Yahoo! News (ook beta).
  • Tip: kijk bij iedere interessante link naar de URL en bookmark de hoofdopagina. Dat levert na verloop van tijd een zeer waardevolle serie bookmarks (favorieten in windowstaal). Via Furl, Spurl en del.icio.us kun je vervolgens je bookmarks delen met andere gebruikers. Zou dit de reden zijn voor Google om met een eigen browser te komen, zoals het gerucht wil? (wie de browser heeft, weet wat er gebookmarkt is en kan er misschien een advertentiestrategie op ontwikkelen).
  • RSS is de beste vorm van push. Installeer een reader en de headlines van geselecteerde sites die RSS feeds aanbieden rollen vanzelf binnen. My Yahoo! maakt er prachtig gebruik van.
  • Ten slotte: podcasting is een variant van RSS: geselecteerde audiofiles worden automatisch gedownload en vervolgens geupload naar je iPod.

No comments: