Wednesday, April 06, 2005

VNU: alleen autonome groei?

VNU heeft de afgelopen weken de dienstverlening door ACNielsen en Nielsen Media Research flink uitgebreid (los van ontwikkelingen als de Portable People Meter en Project Apollo).

Autonome groei dus. Dat roept de vraag op: waar blijft de langverwachte overname?

  • Nielsen Monitor-Plus breidt de dekking uit met 60% van de reclamedollars besteed aan buitenreclame. Ruim 150 steden worden nu onderzocht.
  • Het kijkcijferonderzoek van Nielsen Media Research moet worden uitgebreid tot buiten de thuis-omgeving (studentenhuizen, vakantiehuisjes) en tot kijken via de digitale video recorder (via de nieuwe Active/Passive meter).
  • Nielsen Entertainment (bioscoopbezoek) gaat nu ook theaterbezoek meten.
  • ACNielsen voegt (wederom) een nieuwe branche toe (alcohol) om marktonderzoek op los te laten.
  • ACNielsen en VNU Business Media introduceren Smart Supplier: een web site met informatie over Wal-Mart (magazines en sites van VNU Business, marktonderzoek van ACNielsen).
  • ACNielsen introduceert een diverse web-tools, Answers Interactive, Retail ACView, Continuous Business Intelligence en Shopper Trends.
  • ACNielsen breidt zijn consumentenpanels uit, niet alleen in de VS (verdubbeling tot 125,000), maar ook in Europa (van 45,000 tot 70,000). Ook Azie moet groeien.
  • Daarnaast introduceert ACNielsen in de VS de New Product Alert (online surveys naar leden die net iets nieuws gekocht hebben) en in Europa de I-Scan Impulse (een draagbare scanner voor het registereren van aankopen door panelleden).

No comments: