Google profiteerde van een 'second mover advantage' en wist, zonder marketing, in korte tijd marktleider in search te worden. Geheimen tot het succes: onafhankelijke uitstraling (geen 'paid inclusion') en superieure resultaten dankzij 'PageRank'. Eigenlijk profiteerde Google van een 'first mover advantage' in tweede generatie search.
Maar er zijn meer innovaties, en Google is niet de enige (voorbeelden tussen haakjes):
- Algoritme: relevantie op basis van links (PageRank van Google), aantal clicks (Snap van Idealab) of 3rd generation search van IBM (zie artikelen hier en hier)
- Targeting (Accoona)
- Metasearch (info.com etc)
- Personalisation, customization (Google, Yahoo!)
- Local (Google, Yahoo!)
- Vertical search: encyclopedias (websbiggest, A9), images, blogs (icerocket), audio/video (Singingfish), science (Google Scholar)
- Ordening in clusters (Clusty)
- Zoeken via mobiel (Google SMS, Ask)
- Resultaten naar mobiel (Yahoo!, Google)
- Vervolg-search (Y!Q van Yahoo!)
- Real-time info (PubSub)
- Preview van resultaten zonder doorclicken (Clusty)
Ten slotte: verwante innovaties in search zijn:
- Comparison shopping (Froogle van Google, Shopping.com, Kelkoo van Yahoo!)
- Travel comparison search (FareChase van Yahoo!, Kayak.com dat samenwerkt met AOL)
- Ticket search (FatLens van IM2)
No comments:
Post a Comment