Wednesday, April 06, 2005

Reclame op billboards en internet groeit hard

MediaPost meldt de hoge groei van twee segmenten van de advertentiemarkt in de VS.

De markt voor internetreclame groeide in het eerste kwartaal met 11% qoq. 57% Daarvan ging naar display ads en 20% naar advertenties bij zoekresultaten (daarvan Google 53%, Yahoo! 28%).

De markt voor buitenreclame bereikte in 2004 een omvang van $5.5 mrd (een verdubbeling ten opzichte van 10 jaar geleden), aldus een WPP-onderdeel. De verwachtingen zijn hooggespannen (zie vorige post: Nielsen Monitor-Plus breidt dekking uit) vanwege betere technologie: met GPS kan beter worden vastgesteld of iemand een billboard kan zien. Daardoor is de effectiviteit van buitenreclame zelfs vergelijkbaar met die van andere reclamevormen.

Goed nieuws dus voor:
  • Zoekreclame: Google en Yahoo!
  • Buitenreclame: Viacom en Clear Channel
  • Meten: VNU

No comments: