Implicaties van de splitsing van Viacom
Vorige week maakte b2c conglomeraat Viacom bekend het voornemen te hebben de onderneming in tweeen te splitsen. Wat betekent dit voor andere mediaconglomeraten?
B2C Conglomeraten: meer splitsingen
De visie op synergie verandert. Eerder erkende Time Warner impliciet dat de synergie met AOL beperkt is. De naam AOL verdween uit de bedrijfsnaam. (Dat AOL niet verkocht werd, zal een gevolg zijn van het feit dat er geen koper voor was. Daarnaast kwam de nieuwe man Jon Miller met een aardig plan: AOL omvormen tot een soort Yahoo!.)
De conglomeraatsdiscount verschijnt weer ten tonele. Beleggers willen zelf diversificeren en zien liever een bedrijf met focus. In een conglomeraat is er altijd wel wat aan de hand.
Disney: ABC draait niet. News Corp: de krantenmarkt is in problemen. Time Warner: AOL verdampt. Viacom: de markt voor radioreclame groeit traag en Paramount levert geen blockbusters af. Vivendi: muziekbedrijf Universal heeft last van piraterij en p2p file sharing.
Gevolg: meer b2c conglomeraten zullen (af)splitsingen doorvoeren.
B2B conglomeraten: het zelfde pad?
Reed Elsevier mag net als Viacom klagen over een lage waardering. De koers stagneert al jaren. Er is weinig synergie tussen de vier divisies. En er is altijd wel wat, zoals de dreiging van open access voor Elsevier Science.
Kortom: kijk er niet van op als ook deze onderneming nog eens met een revolutionair plan komt.
No comments:
Post a Comment