Sunday, March 13, 2005

Reed Elsevier: het Nielsen syndrome?

De voorzitter van de FTC roept op tot meer overheidscontrole op databeheerders, zoals ChoicePoint en Seisint (onderdeel van Reed Elsevier). Konden criminelen eerst toegang krijgen tot de gegevens van 145,000 Amerikaanse burgers in de databank van ChoicePoint, vorige week bleek dat de gegevens van 32,000 individuen in Seisints systeem in verkeerde handen gevallen waren. Het gaat namelijk om gevoelige informatie, zoals sofinummers en credit card gegevens.

Mocht Seisint gereguleerd gaan worden door de Amerikaanse overheid, dan ligt een parallel met VNU-dochter Nielsen Media Research voor de hand. NMR is kijkcijfermonopolist in de VS en de roep om regulering laait regelmatig op. Vorige week nog drong de door News Corp gesteunde Don't Count Us Out coalitie bij het congres aan op regulering van NMR.

Dit zorgt (in theorie) voor een zekere discount op het aandeel VNU. Het zelfde zou voor Reed Elsevier kunnen gelden, maar Seisint is gelukkig klein: slechts 2% van de omzet van geheel Reed Elsevier.

Daarnaast kan Reed Elsevier rechtszaken tegemoet zien, zoals ook tegen ChoicePoint door bepaalde advocatenkantoren wordt opgeroepen om mee te doen aan class actions.

No comments: