Een specialisatie voor zoekmachines is het bouwen van vertical search. Steeds meer savvy zoekers wenden zich tot deze gespecialiseerde zoekmachines, in plaats van de algemene search engines van Google, Yahoo! en MSN. BusinessWeek schrijft over dit verschijnsel.
Zelf schreef ik al eerder over video search (17 december en 25 januari) en over allerlei innovaties (7, 8 en 12 oktober, 18 februari).
Tegelijk komt een aantal onderzoekers tot de conclusie, 'challenging the conventional wisdom', dat comparison shopping niet leidt tot lagere prijzen (consumenten kunnen gemakkelijk prijzen vergelijken), maar eerder tot hogere (ook winkels kunnen vergelijken, waardoor de prikkel verdwijnt om te verlagen, teneinde een prijsoorlog te voorkomen).
Recente ontwikkelingen in vertical search:
- Travel search: Pinpoint Travel (beta) van AOL: een reissite die de diensten van 550 airlines en 85,000 hotels inzichtelijk maakt. Pinpoint Travel verwijst alleen door (voor een fee) en handelt zelf geen transacties af, zoals echte reissites (bijv. Travelocity, dat overigens ook levert aan AOL Travel). De gebruikte zoekmachine is van Kayak.com (dat ook zelfstandig werkt en waarin AOL een belang heeft). Voor de duidelijkheid: AOL heeft een multi-label strategie: Pinpoint Travel concurreert met Kayak.com en AOL Travel met Travelocity. Andere travel comparison sites: FareChase van Yahoo!, SideStep, Mobissimo.
- Comparison shopping: MSN start een comparison shopping site (beta). Andere spelers: Froogle van Google, Yahoo! Shopping en Kelkooo van Yahoo!, mySimon van CNet, Shopping.com, Become.com, NexTag.
- Comparison shopping: IAC introduceert Gifts.com. Vergelijkbare sites: FindGift.com en GiftBee. Handig!
- Ticket search: FatLens biedt ticket comparison search.
- Desktop search: Yahoo! breidt Yahoo! Desktop Search (beta) uit, zodat nu ook Yahoo! Messenger en het Address book in kaart gebracht worden.
- En dan is er nog Enterprise search, Audio/video search, Book search, Blog search, Yellow pages, Directory search, ...
1 comment:
Vertical search simply opens up a new opportunity for the buyer. But also for the marketer. Both parties can win.
Post a Comment