Wednesday, March 16, 2005

MVNO's in opmars

Mobiele operators zonder eigen netwerk maar met een duidelijke klantfocus (MVNO: mobile virtual network operator) en een lage kostenbasis vergroten de prijsdruk in het mobiele segment.

MVNO's hebben verschillende motieven en klantfocus: zie de recente nieuwkomers:
  • easyMobile in het VK, een joint venture van easyGroup en TDC, die gebruikmaakt van het netwerk van T-Mobile UK (net zoals Carphone Warehouse), wil prijsvechter zijn en wil ook in Duitsland en Nederland beginnen
  • Amp'd Mobile in de VS, op het netwerk van Verizon Wireless, richt zich op jonge gebruikers met exclusieve content, net zoals Boost Mobile van/op Nextel en Virgin van Virgin Group en Sprint op Sprint PCS; Virgin is al in tal van landen actief en heeft tevens plannen voor China en India
  • EarthLink in de VS, in samenwerking met SK Telecom, op het netwerk van Sprint PCS of Verizon Wireless, richt zich op zijn eigen internetabonnees; Wanadoo heeft plannen voor de Nederlandse markt, Softbank in Japan (op Vodafone's netwerk)
  • Viva Liberty en Movida in de VS, beide op het netwerk van Sprint PCS, richten zich op Hispanics
  • M6 en NRJ in Frankrijk op resp. Orange en SFR, richten zich op hun tv/radio kijkers/luisteraars
  • Netia, een alternatieve operator in Polen, heeft plannen waarvoor aanvankelijk KPN gevraagd werd mee te doen; Albacom (inmiddels onderdeel van BT) is een vergelijkbaar geval in Italie; Casema heeft plannen voor de Nederlandse markt; en neuf telecom in Frankrijk ten slotte is een alternatieve operator die zijn 'vaste' klanten ook mobiel wil kunnen aanbieden
  • KPN-dochter Base heeft een MVNO op zijn netwerk die zich richt op ex-pats

Conclusie: meer internetproviders (Tiscali?), alternatieve operators en mediabedrijven (Talpa?)zullen MVNO's oprichten. En buitenstaanders kunnen zich richten op bepaalde bevolkingsgroepen (iets voor Moslims in Nederland?)


No comments: