Mobiele operators zonder eigen netwerk maar met een duidelijke klantfocus (MVNO: mobile virtual network operator) en een lage kostenbasis vergroten de prijsdruk in het mobiele segment.
MVNO's hebben verschillende motieven en klantfocus: zie de recente nieuwkomers:
- easyMobile in het VK, een joint venture van easyGroup en TDC, die gebruikmaakt van het netwerk van T-Mobile UK (net zoals Carphone Warehouse), wil prijsvechter zijn en wil ook in Duitsland en Nederland beginnen
- Amp'd Mobile in de VS, op het netwerk van Verizon Wireless, richt zich op jonge gebruikers met exclusieve content, net zoals Boost Mobile van/op Nextel en Virgin van Virgin Group en Sprint op Sprint PCS; Virgin is al in tal van landen actief en heeft tevens plannen voor China en India
- EarthLink in de VS, in samenwerking met SK Telecom, op het netwerk van Sprint PCS of Verizon Wireless, richt zich op zijn eigen internetabonnees; Wanadoo heeft plannen voor de Nederlandse markt, Softbank in Japan (op Vodafone's netwerk)
- Viva Liberty en Movida in de VS, beide op het netwerk van Sprint PCS, richten zich op Hispanics
- M6 en NRJ in Frankrijk op resp. Orange en SFR, richten zich op hun tv/radio kijkers/luisteraars
- Netia, een alternatieve operator in Polen, heeft plannen waarvoor aanvankelijk KPN gevraagd werd mee te doen; Albacom (inmiddels onderdeel van BT) is een vergelijkbaar geval in Italie; Casema heeft plannen voor de Nederlandse markt; en neuf telecom in Frankrijk ten slotte is een alternatieve operator die zijn 'vaste' klanten ook mobiel wil kunnen aanbieden
- KPN-dochter Base heeft een MVNO op zijn netwerk die zich richt op ex-pats
Conclusie: meer internetproviders (Tiscali?), alternatieve operators en mediabedrijven (Talpa?)zullen MVNO's oprichten. En buitenstaanders kunnen zich richten op bepaalde bevolkingsgroepen (iets voor Moslims in Nederland?)
No comments:
Post a Comment