Wednesday, December 08, 2004

A short overview of market dynamics in the games business:

  • Is inmiddels groter dan de filmindustrie, wat het bioscoopbezoek betreft.
  • Midway geldt al geruime tijd als overnamekandidaat voor Viacom. Ze willen hun groeiprofiel verbeteren (hun radiotak vertraagt de groei). Er is echter een belangenconflict. Topman Redstone bezit inmiddels driekwart van Midway. EA is waarschijnlijk te duur voor Viacom. En: de waardering van al deze aandelen is aardig opgelopen.
  • De ontwikkeling van games gaat steeds meer op de productie van films lijken: grote budgetten (tientallen miljoenen), lage scoringspercentages, veel nadruk op sequels (zie Halo 2; in de top 10 staan maar pakweg 2 nieuwe games, de rest is sequels). Echt nieuwe 'blockbusters' zijn er bijna niet.
  • VNU is via dochter Nielsen Media Research nauw betrokken bij het meten van het effect van adverteren in games. Reclamegeld vindt steeds minder z'n weg naar tv en steeds meer naar internet en games. Games zijn vooral zo interessant omdat het publiek er goed op reageert en omdat de doelgroep goed gedefinieerd is. Virtuele reclameborden worden door gamers ervaren als bijdragend aan het realiteitsgehalte van de games. En dit verhoogt de scoringskans voor adverteerders. Net als bij films kunnen adverteerders bijdragen aan het marketingbudget voor nieuwe producties. Reclameburaus als WPP en Starcom hebben inmiddels speciale units voor het ontwikkelen van reclamecompagnes gericht op games.
  • De mogelijkheden nemen nog toe wanneer games online gespeeld worden. Dan kunnen de advertenties real-time geplaatst worden en kunnen campagnes direct inspelen op de actualiteit.
  • Er is een flinke correlatie met de console-markt. Games gelden als de winstmakers, terwijl op de consoles verlies wordt geleden. Nintendo (Gameboy, GameCube), Sony (PlayStation, PSP) en Microsoft (Xbox) beheersen deze markt. Prijsverlagingen leiden doorgaans tot koersstijgingen van games providers. De levenscyclus is ongeveer 5 jaar lang. De eerstevolgende golf nieuwe consoles: PSP herfst 04 (US) en voorjaar 05 (Europa), Xbox 'Xenon' eind 2005, nieuwe GameCube 2005/6, PlayStation 3 voorjaar 2006. Innovaties: mobiele toepassing, online, toevoeging van VoIP en messaging, ook over WiFi, combinatie met MP3-speler, DVD-speler, etc. Naar verluid is kerst 2004 het uur van de waarheid voor de N-Gage van Nokia.

No comments: