Dat zou IPTV een kickstart geven. In Hong Kong heeft de exclusieve beschikking over ESPN al bijgedragen aan een marktaandeel van 60% voor Hong Kong Telecom, tegenover 40% voor het lokale kabelbedrijf.
Het normale release schedule voor Hollywood films is ongeveer als volgt:
- Eerst in de bioscoop.
- Na 3-5 maanden te koop op home video/DVD
- Na weer 1-2 maanden in de verhuur, op de kabel (PpV, VoD) en op de download sites Movielink en CinemaNow.
- Na nog 3-4 maanden op betaal-tv.
- Ten slotte vrij voor gewone TV.
Het plan van Fox betekent een opsteker voor telecombedrijven, maar tevens een slag voor de kabel. Immers, kabelaanbieders hebben de grootste moeite om films eerder in hun VoD aanbod te krijgen. Juist daarom heeft Comcast een samenwerking met Sony/MGM.
Verder kan IPTV nog de nodige invloed hebben op de advertentiemarkt:
- Het telecombedrijf weet precies waar iedere abonnee naar kijkt en kan dus gaan concurreren met Nielsen Media Research (kijkcijferonderzoek, van VNU). IPTV is namelijk point-to-point, terwijl op kabelsystemen continu alle kanalen beschikbaar zijn. Daarom kan IPTV veel meer kanalen aanbieden dan kabel-tv.
- Hierdoor is het tevens mogelijk reclameboodschappen gericht naar iedere abonnee te sturen, op basis van ieders voorkeur. Daardoor zullen abonnees minder reclames skippen (beter gericht dus minder irritant).
No comments:
Post a Comment