Bovendien is een pilot panel van 6,000 huishoudens aangekondigd, actief eind dit jaar.
Project Apollo belichaamt de Holy Grail van het marktonderzoek: alle media-exposure registreren (welke reclames ziet/hoort het panel?) en koppelen aan het bestedingspatroon (wat kopen ze?).
De ontwikkelkosten zijn ruim $100m en worden gedragen door VNU en Arbitron. Maar ze willen wel de zekerheid dat ze klanten (adverteerders) hebben. Voorlopig heeft alleen Procter & Gamble zich gemeld. Het panel zal bestaan uit 30,000 huishoudens. Zij krijgen een vergoeding voor het meedoen, in cash of producten. Actief ergens in 2006.
De hoofdpunten:
- Arbitron levert de Portable People Meter (PPM). Dit apparaatje wordt aan de pols gedragen en registreert audiocodes die meegestuurd worden met TV- en radio-uitzendingen. In de toekomst moeten andere signalen (RFID?, smart dust?) ook blootstelling registreren aan andere media (kranten, tijdschriften). Een eerste trial van de PPM is deze zomer in Houston. Arbitron doet dit alleen, nu Nielsen is afgehaakt.
- ACNielsen meet de bestedingen op basis van de bestaande Homescan technologie.
- NMR doet het onderzoek.
No comments:
Post a Comment