Thursday, May 12, 2005

En de winnaar van het online nieuws is ..... de krant!

Er is niet alleen (maar wel veel) slecht nieuws over de krantenindustrie.

Het slechte nieuws:
  • Oplagecijfers dalen al decennia, aldus Jupiter Research (zie ook USAToday en de New York Times). De Washington Post wijst op diverse oorzaken: internet, nieuwszenders op de kabel, prijsverhogingen, minder third party sales (bulkverkoop tegen lage prijzen of voor niks aan derden die voor distributie zorgen), oplageschandelen rond een drietal kranten (Chicago Sun, Newsday, Dallas Morning News) en de Do Not Call lijsten van de overheid tegen ongewenst gebeld worden door marketeers.
  • McKinsey schat dat de Amerikaanse krantenindustrie in 2007 $4bn aan omzet mist uit classifieds (zie MarketWatch, gratis registratie - aan te bevelen).
  • Jonge mensen lezen de krant steeds minder en vertrouwen steeds meer op internet voor nieuws, aldus Merrill Brown in een studie voor Carnegie Corp. Volgens deze studie leest nog maar 19% van de 18-34 jarigen de krant.
  • Internet wint marktaandeel van de krant en de TV. Volgens een survey van Burst! besteedt 61% nu meer tijd op internet dan een jaar geleden. Tegelijk kijkt 36% nu minder TV en 34% leest nu minder de krant.
  • Nieuws en entertainment sites krijgen steeds meer page views, aldus Nielsen//NetRatings.
  • Yahoo! News, Google News en Wikinews zijn sterk in opkomst.

Het twijfelachtige nieuws:

Het goede nieuws:
  • Kranten verwachten dat online advertenties over 5 jaar 15-20% van de omzet bepalen, tegenover 2-5% in 2004 (in totaal $1.5bn, een groei van 27% ten opzichte van 2003).
  • Kranten hebben talloze opties om het verval tegen te gaan (zie mijn post van 23 februari). De New York Times voegt daar in een intern rapport nog de nodige initiatieven aan toe (zie onder).
  • Krantensites in de VS boekten in maart een groei van 3.1% van het aantal bezoekers. Dat geldt ook voor Nederland.
  • Kranten kunnen een graantje meepikken van de booming markt van pay-per-click advertising.

Initiatieven:
  • kwaliteitsverbeteringen (van kleur tot en met speciale bijlagen)
  • gratis kranten (freesheets zoals Metro en huis-aan-huis bladen)
  • alternatieve abonnementen (bijvoorbeeld alleen weekend)
  • overgang op tabloid formaat
  • overgang van avond- naar ochtendedities
  • introductie van zondagsedities
  • geografische expansie (zoals de New York Times: nu bijna landelijk in de VS)
  • web sites en webdiensten (e-mail nieuws brieven, web logs, RSS feeds, etc.)
  • diversificatie (tijdschriften, beurzen, direct marketing, radio & TV)
  • lezers laten bijdragen aan de inhoud (zoals de Bakersfield Californian)
  • online editie opzetten als virtual town square met input van zowel lezers van de gedrukte versie als van online gebruikers (zoals de News & Record in Greensboro).

En de plannen van de New York Times:

  • minder errors (3200 corrections in 2004!)
  • meer niche reporting (religie, rural, Midden-Amerika)
  • reporters en editors toegankelijk maken voor de lezer
  • een blog van de krant zelf
  • bronnen (documenten, interviews) op internet plaatsen
  • minder anonieme bronnen gebruiken

No comments: